Sote-uudistus ei pelasta kuntien taloutta

Kunnallisalan kehittämissäätiön (KAKS) tuoreimpien laskelmien mukaan kunnallisveroprosentin nousupaine ei poistu Kanta-Hämeen kunnissa, vaikka sote-uudistus tehtäisiinkin hallituksen suunnitelmien mukaisesti. Uudistusta on perusteltu mm. kuntien taloutta tervehdyttävänä toimena, sillä leijonan osan kuntien menoista muodostava Sote siirretään hyvinvointialueiden, eli maakuntien tuotantovastuulle. Samalla kunnilta poistuu myös iso osa verotuloista, kun maakunnat keräävät jatkossa itse rahoituksensa maakuntien asukkailta verojen muodossa. Uutena hallinnon tasona maakunnat luovat byrokratian kerroksen, jolla on verotusoikeus. Jokainen meistä ymmärtää, että tämä edellyttää entistä raskaampaa julkista koneistoa, joka rahoitetaan meidän tavallisten ihmisten kukkaroista. Nyt tehdyt laskelmat osoittavat, että kuntien talouden perusongelmat eivät poistu hallituksen kaavaileman sote-uudistuksen myötä.

Kanta-Hämeen ihmeitä ovat Riihimäki, Loppi ja Hattula, joilla ei vaikuttaisi olevan kunnallisveron korotuspaineita, toteutuu sote-uudistus tai ei. Hausjärvellä paineita veronkorotukselle on KAKS:n arvion mukaan jo vuonna 2022. Korotuksen jälkeen Hausjärvellä olisi Kanta-Hämeen korkein kunnallisveroprosentti yhdessä Humppilan kanssa. Vuoteen 2025 mennessä Tammela kiitää molempien ohi, vaikka sote-uudistus toteutuisikin.

Hallituksen esittelemä sote-uudistus ei ole ratkaisu kuntien taloudelliselle hyvinvoinnille, eikä ihmisten saamille palveluille. Uudistus lisää hallintoa, vie päätösvaltaa pois kunnilta ja pitää kunnallisveron korotuspaineet ennallaan. On sanomattakin selvää, että uudistus korottaa meidän kaikkien veroja. Kanta-Hämeen kunnissa tarvitaan kiireesti uusia ratkaisuja, jotta veronkorotuksilta vältytäisiin. Sote-uudistus ei tarjoa tähän ihmelääkettä.

Jarkko Stråhle
Hausjärven Kokoomus ry